Romska språket - historia, nutid och framtid

Kategori: Utställning
Plats: Almedalsbiblioteket, Foajén
När: måndag 7 oktober kl (Hela dagen) - torsdag 31 oktober kl (Hela dagen)
Arrangör: Almedalsbiblioteket och Institutet för språk och folkminnen
Hemsida: https://www.isof.se/

Visas 7/10 - 31/10
Almedalsbiblioteken, foajén

Språkcentrum romska på Institutet för språk och folkminnen har tagit fram utställningen Romska språket – historia, nutid och framtid som skildrar romers och det romska språkets historia, från romernas förfäder för tusen år sedan till det att romer erkändes som en nationell minoritet och romani chib som ett nationellt minoritetsspråk i Sverige.

I utställningen kan du läsa bland annat om olika romska dialekter och om de språkliga rättigheter som romer har i Sverige samt om antiziganism som fortfarande påverkar många romers vardag. Utställningen beskriver även vilken betydelse språkrevitaliseringen har för språkets överlevnad i Sverige och språkvårdens arbete med att på olika sätt stärka språket.