Databaser

empty img

Biblioteket ger tillgång till en stor mängd databaser via Uppsala universitetsbibliotek. Kontakta personalen för mer information.

Via Söktjänsten är t.ex. vetenskapliga artiklar, tidskrifter, avhandlingar m.m nåbara. Sökning i enskild databas är möjlig via listan Databaser A-Ö.
För studenter, lärare och forskare vid Uppsala universitet är databaserna nåbara hemifrån. Logga in med ditt användarnamn och lösenord.

Databaser A-Ö

uppsala-universitet-logo

Landguiden

En databas om länders geografi, befolkning, kultur, historia, politik, ekonomi och sociala förhållanden. Det finns tillgång till kartor och det är möjligt att jämföra länder statistiskt och få svar i form av tabeller och diagram. Omfattar alla världens länder. Databasen är endast tillgänglig från Almedalsbibliotekets datorer och det går inte att komma åt databasen hemifrån.
Sök i Landguiden

landguiden

Alex

I Alex hittar du biografiska fakta och presentationer av  skönlitterära författare. Titellistorna i Alex innehåller också uppgifter om filmatiseringar.  Du kan nå informationen i Alex hemifrån genom att logga in med ditt lånekortsnummer.
Sök i Alex

alex

Uppsala universitets publikationer

Uppsala Universitet har utvecklat ett databassystem för digital lagring av uppsatser, avhandlingar etc. Systemet kallas Digitala Vetenskapliga Arkivet och är en satsning inom OpenAccess, dvs all information som lagras i arkivet är fritt tillgänglig för alla.

Forskare och studenter som har tillhört Högskolan på Gotland ska nu registrera och publicera i Uppsalas DiVA.

Diva

Fler forskningsresurser

Libris Uppsök – examensarbeten och uppsatser
SwePub – en söktjänst för svensk forskningsinformation